27 | 05 | 2019

Quan hi ha una contractació de béns i serveis mitjançant una plataforma digital hem de plantejar-nos qui l’està oferint, ja que si es tracta d’un particular no serem considerats consumidors i, en canvi, si es tracta d’un professional sí. La diferència d’aquesta consideració resideix en que les persones consumidores tenen pel fet de ser-ho certs drets, i per tant el proveïdor dels béns o serveis unes obligacions, com per exemple el dret de desistiment o la garantia. El paper que juga la plataforma també serà important per determinar si està obligada o no com a intermediària que és a acomplir amb els deures i responsabilitats que se l’imposa des del dret del consum o no. Així, si es tracta d’una plataforma que fa un allotjament passiu d’ofertes aquesta no serà responsable ara bé, si detecta continguts il·lícits haurà de retirar-los tan aviat com sigui possible. D’altra manera, si la plataforma és qui fa l’emparellament proactiu d’oferta i demanda serà responsable promovent la realització efectiva de la transacció comercial. Si la plataforma imposa condicions relatives a la prestació i té una influència decisiva en el contingut de l’oferta, serà totalment responsable si s’incompleix amb la prestació de servei.

En definitiva, els nostres drets com a persones consumidores i la responsabilitat sobre aquests dependrà del tipus d’agents que intervinguin en la relació contractual i el paper que desenvolupin en la mateixa.

Per més informació sobre el consum de les plataformes digitals, l’Ajuntament de Barcelona ha elaborat una Guia tècnica de consum per a l’ús d eles plataformes digitals, en la que hem pogut col·laborar.