22 | 09 | 2021

En aquests últims mesos han augmentat les consultes sobre les estafes a internet; més concretament, respecte aquelles en que, fent-se passar per alguna empresa on tenim qualsevol tipus de compte, els ciberdelinqüents demanen les nostres dades personals per mitjans electrònics (normalment via mail) o telefònics. Quan es fan amb elles les utilitzen per sostraure’ns diners del nostre banc. Aquest tipus de delicte en el que s’utilitza la suplantació d’identitat a internet és conegut com a Pishing i normalment és pot detectar si tenim en compte els següents punts:

  1. Et creen una alarma, ja sigui que necessiten ràpidament les teves dades per verificar alguna cosa o perquè has guanyat un premi, però sempre et diuen que tens un termini molt curt per facilitar les teves dades de pressa i no et plantegis on van a parar.
  2. Solen tenir una mala redacció o expressió, moltes vegades degut a que és una mala traducció de l’idioma dels delinqüents, i també una mala resolució de les imatges que es poden trobar al cos del missatge o adjuntes: no es veuen nítides o estan pixelades.
  3. L’adreça o número del que procedeix no és l’oficial de l’empresa que es suplanta i els links que es puguin incloure tampoc són pàgines webs oficials, tot i que l’aspecte pugui ser idèntic.
  4. Són missatges no sol·licitats, és a dir, no ens els esperem ja que el nostre tipus de comunicació amb l’empresa suplantada no és així i tampoc hem demanat que ho sigui.
  5. Hem de mantenir un paper actiu protegint-nos davant les amenaces i comprovant la informació esmentada però sobretot ens hem de malfiar de tot aquests tipus de missatges, qüestionant-nos d’on venen i on van a parar les nostres dades.
  6. Tant si hem caigut en una d’aquestes estafes o l’hem detectada a temps cal que la denunciem i si és necessari reclamem els diners sostrets.
  7. Facilitar les nostres dades és una acció que s’ha de fer amb calma però no relaxadament, ja que ens hem de prendre el nostre temps per comprovar tot el que hem comentat.  

En resum, no hem de facilitar cap dada si no estem segurs de qui ens la demana ni d’on va a parar i, molt menys, si es tracta de dades bancàries o claus personals.

Per més informació sobre aquest tema o d’altres relacionats amb relacions de consum podeu contactar amb nosaltres a unae@unae.cat o escrivint-nos al nostre formulari web (https://unae.cat/ca/consultes).